La mobilitat i l’aparcament dins la ciutat són sempre complexes. Als figuerencs ens agrada anar en cotxe a tot arreu, voldríem trobar sempre lloc  per aparcar gratuïtament i no veure’ns mai atrapats en embussos enutjosos. Però Figueres té un nombre limitat de places per estacionar, els carrers són estrets, sense a penes avingudes de quatre carrils i moltes famílies disposen de dos vehicles per desplaçar-se. S’imposa, per tant, una regulació en aquest àmbit.

La nova zona verda que es delimitarà entre els carrers Sant Pau, Pere III, Av. Salvador Dalí, Lasauca i la Rambla durant el primer semestre del 2014 obeeix a aquesta planificació de l’aparcament i al desig de tenir una ciutat ordenada i racional. La finalitat d’aquesta zona verda és la de facilitar l’aparcament a la gent que viu en aquest sector o hi treballa –veïns, comerciants i professionals- i que té poca opció d’aparcar si la zona és de lliure accés, ja que els estacionaments solen estar ocupats per persones alienes al barri que hi deixen el seu cotxe tot el dia, reduint la mobilitat dels veïns, als quals els és impossible trobar un forat pel seu vehicle. Amb la zona verda es protegeix als residents que, abonant una tarifa reduïda, poden aparcar sense problemes prop de casa, cosa que abans no podien fer per falta de places lliures. La zona verda permet, a més, estacionaments de com a màxim dues hores per a aquells a qui els cal, necessàriament, aparcar el seu cotxe en aquesta àrea per fer una gestió de curta durada. D’aquesta manera s’incrementa la rotació de vehicles a les places i la mobilitat en els aparcaments, cosa que afavoreix l’activitat econòmica, ja que no hi ha res més dissuasori d’anar a determinats sectors de la ciutat que el fet de pensar que no trobarem on deixar el cotxe perquè el que ha estacionat a primera hora no marxarà fins al vespre.

A aquests dos objectius prioritaris –facilitar l’aparcament a veïns i comerciants i afavorir el moviment a les places d’aparcament, que es buiden i s’emplenen, amb aquest sistema, amb més alternància- s’hi sumaran altres avantatges afegits; si som capaços d’ordenar l’aparcament i corregir la indisciplina en aquesta matèria, descongestionarem el trànsit i minimitzarem el seu impacte mediambiental. Hem d’assumir que som una ciutat i que això comporta uns trets específics, un dels quals és la regulació de l’aparcament; això passa a totes les urbs, petites i grans, del país.

L’aplicació d’aquesta zona verda la volem contemplar com una prova pilot, els efectes de la qual caldrà avaluar d’aquí a un temps. A Figueres hem de conjugar el concepte ideal que tenim al cap amb la ciutat real, amb les seves virtuts i les seves limitacions; hem de saber combinar una ciutat oxigenada on la gent pugui viure amb qualitat, amb una activitat comercial i turística que ens és primordial i amb una mobilitat sensata i sostenible. La zona verda és una de les nostres propostes per aconseguir-ho. 

Article publicat a el Setmanari de l’Alt Empordà el 17 de desembre del 2013